بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین برای پایدارسازی منابع آبی خبر داد.

نصرت اله نیکو مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در حال حاضر ۳۴۸ رشته قنات فعال در سطح استان وجود دارد که در احیا و پایدار سازی منابع آبی نقش مهمی دارند.

 نیکو افزود: بر اساس سالنامه آماری ۱۴۰۰ میزان آبدهی این میزان رشته قنات در استان ۴۳ میلیون متر مکعب است.

وی یادآور شد: این میزان رشته قنات در سطح شهرستان‌های استان دایر است که با توجه به اینکه آب جاری شده در قنوات با فناوری خاص تمام ایرانی بدون صرف انرژی و فقط با نیروی ثقل از اعماق به سطح زمین منتقل و جاری می‌شود برای پایدارسازی منابع آب اهمیت زیادی دارد.

‌نیکو یادآور شد: به همین منظور هرساله تعدادی از قنوات استان متناسب با اعتبارات تخصیصی بازسازی و نوسازی می‌شوند که در سال گذشته نیز عملیات بهسازی و نوسازی برای ۷۵ رشته قنات در استان انجام شده که برای ‏اجرای آن بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی بیان کرد: حفظ و نگهداری ‏قنوات اهمیت خاصی دارد و طرح بهسازی و نوسازی قنوات بعنوان ‏یکی از طرح‌های مهم ‏بخش آب و خاک جهاد کشاورزی استان محسوب می‌شود.

نیکو افزایش آبدهی، اشتغالزایی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و افزایش میزان تولیدات کشاورزی را از مهمترین مزایای اجرای این طرح برشمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.