مؤلفه‌های آموزش و فرهنگسازی به عنوان عوامل موثر در مصرف بهینه نان

استاندار فارس در نشست شورای آرد و نان استان فارس، خواستار راه اندازی پایگاه اصلاح بذر گندم شد و مولفه‌های آموزش و فرهنگسازی را به عنوان عوامل موثر در مصرف بهینه نان معرفی کرد.

محمد هادی ایمانیه در جلسه شورای آرد و نان که بمناسبت روز ملی گندم و نان برگزار شد، اظهار داشت: بهره مندی از علم نوین کشاورزی نقش ارزنده‌ای در افزایش بهره وری دارد.

او با تاکید بر استفاده از روش‌های نوین آبیاری و ارتقا شیوه‌های کشت و زرع گفت: جلوگیری از ریزش گندم در هنگام برداشت نقش مهمی در افزایش تولید دارد و بر این اساس در سال گذشته اقدامات خوبی در راستای نوسازی و بهسازی ماشین آلات برداشت گندم انجام شد.

ایمانیه با تاکید بر اهمیت تولید نان با کیفیت گفت: در فرهنگ اصیل ما هدر رفت نان به عنوان گناه و اقدامی مذموم محسوب می‌شد که متاسفانه این موضوع مهم در حال رنگ باختن است.

ایمانیه اظهار امیدواری کرد که استان فارس به عنوان الگوی مصرف نان در کشور شناخته شود و بیان داشت: شورای مشورتی مصرف بهینه نان در استان فارس را راه اندازی کنید.

پرهیز از هدررفت مواد غذایی در ادارات، رستوارن ها، مراکز آموزشی، منازل و ... از دیگر مواردی بود که استاندار فارس به آنها اشاره کرد و بر ارتقا فرهنگ استفاده صحیح از نان تاکید داشت.

به گفته نماینده عالی دولت در استان فارس، مصرف بهینه مستلزم فرهنگسازی است و پس از موفقیت در این عرصه می‌توان به اثرگذاری افزایش تولید و رشد بهره وری امید بست.

او، نقش آموزش را در مصرف بهینه و رشد بهره وری موثر دانست و گفت: مجموعه جهادکشاورزی با برخورداری از دانش فنی می‌توانند روزانه یکساعت از وقت کارکنان خود را به ارایه آموزش‌های کاربردی به کشاورزان، دامداران و مصرف کنندگان اختصاص دهند.

استاندار فارس با اشاره به این موضوع که گندم و نان در فرهنگ ما از قداست ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: دولت چند هزار میلیارد تومان یارانه به بخش‌های مختلف اختصاص می‌دهد و با مصرف بهینه می‌توان در حوزه مدیریت منابع، گام‌های مهمی برداشت.

ایمانیه پیشنهاد راه اندازی پایگاه اصلاح بذر گندم با همکاری جهاد کشاورزی استان فارس را مطرح کرد و افزود: تولید گندم در استان فارس از ۲ تا ۱۲ تن به ازای هر هکتار متغیر است.

او در بخش دیگری از سخنانش به نقش نان در ارتقا سلامت جامعه اشاره کرد و بیان داشت: سبوس دار شدن نان نقش مهمی در ارتقا سلامت جامعه و کاهش انواع سرطان‌ها و سکته‌های قلبی و مغزی دارد و خوشبخانه استان فارس در این زمینه پیشتاز است.

به گفته ایمانیه، با تولید ماشین آلات کشاورزی در حوزه‌های کشت، برداشت، ذخیره و پخت نان می‌توان ضمن پاسخگویی به نیاز‌های داخلی نیم نگاهی به صادرات و ارزآوری هم داشت.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنانش خواستار راه اندازی تعاونی‌های تولید و اشتغال در زیرمجموعه‌های جهادکشاورزی شد و بیان داشت: با تجمیع سرمایه‌های مردمی در قالب تعاونی‌ها می‌توان پروژه‌های مشارکتی سرمایه گذاری به ویژه در عرصه صنایع تبدیلی را کلید زد و اقتصاد جامعه را تقویت ساخت.

در پایان جلسه تعدادی از نانوایان و گندم کاران نمونه استان مورد تقدیر قرار گرفته و از پوستر این روز و شعار «حمایت از تولید نانِ با کیفیت با مشارکت همگانی» توسط استاندار فارس، رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.