مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد:

جزئیاتی از پرونده شهادت شهید روح‌الله عجمیان

مرکز رسانه قوه قضاییه گفت: پرونده شهید عجمیان با توجه به دستور‌های رئیس قوه قضاییه و پیگیری‌های ویژه دادگستری کل استان البرز، همزمان با گذراندن روال قانونی با سرعت بالا رسیدگی شد.

رسانه قوه قضاییه، به تازگی یک تشکل دانشجویی در بیانیه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه با اشاره به اظهارات اخیر پدر شهید عجمیان نکاتی را نسبت به این پرونده مطرح کرده است که طرح نکاتی در این موضوع حائز اهمیت است؛ در این بیانیه در حالی از رسیدگی کند و غیر شفاف نسبت به این پرونده انتقاد شده است که پرونده شهادت مظلومانه شهید عجمیان از همان ابتدا با دستور ویژه رئیس قوه قضائیه و پیگیری‌های دستگاه قضایی استان البرز مورد رسیدگی قرار گرفت.

از ابتدای رسیدگی به این پرونده رئیس قوه قضائیه دستورات ویژه‌ای جهت تسریع در شناسایی و دستگیری متهمان و رسیدگی و صدور حکم صادر کرد و تاکید کرد که همه متهمان شناسایی و مطابق قوانین و مقررات مربوطه به اتهام هریک از آن‌ها با دقت و رعایت مقررات رسیدگی و احکام مربوطه صادر و اجرا شود.

شهید عجمیان در جریان اغتشاشات و ناامنی‌های ۱۲ آبان سال گذشته آزاد راه کرج - قزوین در محدوده بهشت سکینه (س) کرج به شهادت رسید.

در پی وقوع این حادثه دردناک، رئیس قوه قضائیه بلافاصله در تماس تلفنی، دستور تسریع در شناسایی و دستگیری متهمان و نیز رسیدگی و صدور حکم را صادر کردند و بلافاصله هم پرونده‌ای در این مورد در دادگستری کل استان البرز تشکیل شد.

بلافاصله پس از این جنایت، دستگاه قضایی استان البرز ورود جدی به این حادثه داشت و با تلاش شبانه‌روزی دادگستری کل استان و سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان البرز، متهمان به سرعت شناسایی و دستگیر شدند.

با پیگیری و تلاش جهادی مقامات قضایی و ضابط خاص پرونده، ۲۰ آبان ماه و هشت روز بعد از این جنایت، کیفرخواست متهمان پرونده از سوی دادسرای عمومی و انقلاب کرج صادر و جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز ارجاع شد.

در فاصله کمتر از ۲۰ روز از صدور کیفرخواست، یعنی در روز ۹ آذر، روند رسیدگی به این پرونده در دادگاه با حضور خانواده شهید، متهمان و وکلای آن‌ها به صورت علنی و با حضور اصحاب رسانه آغاز شد.

پس از رسیدگی به این پرونده با اتهاماتی از قبیل «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم متعدد علیه امنیت کشور، حمله به مامورین نیروی مقاومت بسیج و فراجا»، «جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت، سید روح الله عجمیان شد» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور»، حکم بدوی در تاریخ ۱۵ آذر ماه صادر و ۲ تن از متهمان به اعدام محکوم شدند.

برهمین اساس و پس از طی تمام مراحل قانونی و تایید رای از سوی دیوان عالی کشور، حکم اعدام محکومان محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ اجرا شد.

روندی که نشان می‌دهد در کمتر از سه ماه به این پرونده مهم رسیدگی و احکام متهمان اصلی شهادت روح الله عجمیان پس از طی تشریفات قانونی اجرا شده است.

یکی دیگر از مواردی که از سوی این تشکل دانشجویی مورد انتقاد قرار گرفته، عدم شفافیت و ابهام در پرونده است.

این انتقاد نیز در حالی مطرح شده است که از ابتدای تشکیل پرونده، اطلاع‌رسانی شفاف در رابطه با طی مراحل مختلف پرونده صورت گرفته است.

جلسات دادگاه نیز به صورت علنی با حضور خبرنگاران برگزار و محتوای جلسات به همراه اسناد و مدارک مرتبط با پرونده منتشر شده و افکار عمومی در جریان رسیدگی به این پرونده به صورت کامل قرار گرفتند.

در جلسات دادگاه متهمان صراحتا نحوه شهادت سید روح‌الله عجمیان را تشریح و به نقش خود در این جنایت اعتراف کردند همچنین تصاویر و اسناد میدانی مرتبط با این واقعه نیز در دادگاه به نمایش درآمد.

در پرونده شهید عجمیان، دادگاه بدوی برای پنج نفر به اتهام، افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به مامورین نیروی مقاومت بسیج و فراجا و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت، سید روح الله عجمیان حکم اعدام صادر کرد.

پس از اعتراض متهمان در دیوان عالی کشور مورد بررسی مجدد قرار گرفت و رای دیوان عالی کشور پس از بررسی دقیق پرونده درخصوص فرجام‌خواهی پنج نفر از متهمان پرونده شهادت سیدروح‌الله عجمیان صادر شد.

در این بررسی، فرجام‌خواهی محکومان محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی وارد و موجه تشخیص داده نشد و حکم صادره شده از دادگاه به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آئین دادرسی کیفری تایید و ابرام شد و این دو نفر محکوم به اعدام شدند.

دیوان عالی کشور در مورد فرجام‌خواهی سه متهم دیگر به نام‌های حمید قره حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا به استناد بند ۲ از شق ب ماده ۴۶۹ قانون مجازات اسلامی، ضمن پذیرش فرجام‌خواهی، پرونده را به منظور رسیدگی مجدد و تکمیل تحقیقات و صدور رای مقتضی به دادگاه صادر کننده حکم، اعاده کرد.

رسیدگی مجدد به پرونده ۱۴ نفر از متهمان

پس از پذیرش فرجام‌خواهی برخی از متهمان، جلسات دادگاه برای ۱۴ متهم با حضور متهمان و وکلای انتخابی آن‌ها برگزار شد و بعد از رسیدگی و اعطای مهلت برای ارسال لوایح تکمیلی از سوی وکلا، در نهایت حکم پرونده صادر و ابلاغ شد.

براساس این گزارش در طول فرایند دادرسی، هیچ فردی در این پرونده له یا علیه متهمان دخالت و یا توصیه به صورت شفاهی و یا کتبی نداشته است.

حکم سایر متهمان نیز پس از رسیدگی و صدور احکام مجدد، در نهایت شهریور سال جاری مورد تایید دیوانعالی کشور قرار گرفت که بر این اساس آرای صادره قطعیت یافت و بدین ترتیب «حمید قره حسنلو» به ۱۵سال حبس نفی بلد؛ «رضا آریا»، «حسین محمدی» و «مهدی محمدی» هر کدام به ۱۰ سال حبس نفی بلد محکوم شدند؛ متهمان «محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی»، «امین مهدی شکراللهی» و «فرزانه قره حسنلو» هر کدام به پنج سال حبس نفی بلد و «علی معظمی گودرزی» به سه سال حبس نفی بلد محکوم شدند.

متهم «آرین فرزان نیا» نیز با توجه به نیاز به بررسی مجدد و تکمیل تحقیقات، همانند سایر محکومان از ابتدای دستگیری تاکنون در زندان به سر می‌برند.

در حال حاضر نیز، «حمید قره حسنلو» در حال تحمل پانزده سال نفی بلد در زندان یزد است؛ همچنین نفی بلد ۱۰ سال در زندان کرمان برای «حسین محمدی»، «رضا آریا»، «مهدی محمدی»؛ پنج سال نفی بلد در زندان مشهد برای «محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی»، «امین مهدی شکراللهی» و «فرزانه قره حسنلو» و سه سال نفی بلد در زندان قم برای «علی معظمی گودرزی» در حال اجراست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۱ دی ۱۴۰۲
روح الله عجمیان رو ناجوانمردانه به قتل رساندند. نامردانه تر حکمی که برای باعث و بانی آن تعیین شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
سلام چرا دست های پشت پرده را برای مردم که می خواهند حق پدر شهید و حرف هایی که در تلویزیون زد و با ناراحتی شبکه ترک کرد برای همه روشن نمی کنید آیا هرکسی که در نظام اسلامی دارای قدرت باشد می‌تواند اعمال نفوذ کند ؟این آقا که که در این پرونده اعمال نفوذ کرده در پرونده آخرت خودش یک لکه ننگی بر جا گذاشت اگر به آن دنیا اعتقاد داشته باشد
فعلا این دنیا را دو دستی چسبیده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
به جای این همه توجیه و آسمان ریسمان به هم بافتن، فقط به یک سوال پاسخ دهید: پزشک قاتل و زنش چرا به اعدام محکوم نشدند و آن دو جوان بیچاره که کس و کاری نداشتند اعدام شدند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
اولا . اخه 15 سال برای یک قاتل ، بله با این رفتارها این ادمها برای دفعه بعد شرورتر میشوند و شما دوباره 15 سال حبس برای ایشان البته نفی بلد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
خوب طبیعیست باید اینجور پدر شهید رنجور باشد این نامردیست باید دل این بزرگوار را به هر طریقی است بدست بیارید به والله قسم اینا خیلی واجبترند چون با گوشت و پوست خود وضعیت پایین اقتصادی را درک کردن ولی پای اصل نظام فرزند عزیزشان ایستاد
Iran (Islamic Republic of)
نادعلی مجد
۰۷:۴۲ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
به نام خدا
با سلام این دروغ ها پاسخ خانواده شهید نیست. روح الله را مثله کردند اینها چه می گویند. مگر این اولین مورد است؟ واقعا حکم امثال مهدی هاشمی و حسن فریدون سال زندان بود و مه آفرید اعدام؟
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۰۷:۳۵ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
اگر طبق بیانیه حکم افراد بر اساس محاربه و افساد فی الارض بوده چرا باید از ۵ نفر دو نفر حکم اعدام بگيرند و حمید قره حسنلو و خانمش که براساس اخبار پخش شده بیشترین نقش را در این جنایت داشته اند باید تخفیف مجازات بگيرند چون دکتر هستند و شهروند درجه یک و صاحب حق اضافه،
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۱۶ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
بله رسیدگی شده مثل پرونده مهدی هاشمی و اکبر طبری که معلوم نیست چی به چی هست
31سال یهو نصف میشه اعدام میشه زندان و....
-
ناشناس
۰۶:۱۲ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
خب دونفر اصلی که باعث شهادت شدند که اعدام شدند مگه چند نفر باید برای یک نفر اعدام بشوند ؟ مگه میشه پدر شهید چونکه عزیزش را از دست داده شاید احساساتی حرف زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۴ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
واقعا یکی جوان خودش رو در راه انقلاب تقدیم میکنه و بهش افتخار میکنه اونوقت قوه قضائیه اینجوری با متهمان برخورد میکنه اون دکتری که اعتراف کرد چی شد این حکم ها همه ضعیف و بی خاصیتند و درس عبرت برا اغتشاش گران نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
یا هو
۰۰:۵۰ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
چجوریه که توی ۸ روز یه پرونده حل میشه ولی چند ساله پرونده کسی مثل بابک زنجانی حل نشده یا پرونده شورای شهر تهران که اون موقع اقای قالیباف همه کاره بود هنوز حل نشده این دوگانگی در قضاوت خودش کلی مشکل به بار میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
توجیه قوه قضائیه مردوداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
خدا رحمتش کنه خیلی مظلومانه شهید شد
ولی پدر مادرش از خودش مظلوم ترند
خدا بهشون صبر بده
الهی هرچه سریع‌تر ،قاتلانش به سزای عملشون برسند
همه کسانی که به هر نحوی در این جنایت دست داشتند،خدا عذابشون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
اینها جواب حرفی که پدر این شهید عزیز گفتن نیست.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
داد گاه منصف وتوانمندی هست