پشت پرده ویدیوی جنجالی رییس سازمان فضایی ترکیه؛

زلزله اخیر ترکیه بر اثر شلیک ماهواره ای تیتانیوم به اعماق زمین بوده است؟

رییس سازمان فضایی ترکیه پس از انتشار و وایرال ویدیوی گسترده از خود ناچار به تصحیح صحبت‌هایش شده‌ است.

پس از زمین لرزه هایی که در جنوب شرقی آناتولی رخ داد و ۱۱ استان را ویران کرد، اظهارات سردار حسین یلدیریم، رئیس آژانس فضایی ترکیه، توجهات را به خود جلب کرد.


بیشتر بخوانید


یلدریم در این سخنرانی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و هزاران نظر آن را دریافت کردند، گفت: «ماهواره‌هایی وجود دارند که می توانند میله‌های آلیاژ تیتانیوم را از فضا به جهان به هر هدفی بفرستند! این میله ها به عمق ۵ کیلومتری زمین نفوذ می کنند و زلزله ای به بزرگی ۷-۸ ریشتر ایجاد می کنند و تشخیص آنها ممکن نیست.»

من نمی خواهم سوء تفاهم شود

پس از انتشار این پست، یلدیریم در شبکه های اجتماعی بیانیه‌ای را در این خصوص ارائه کرد. او در پیام هایی که در ۱۵ فوریه به اشتراک گذاشت، اظهارات زیر را بیان کرد: «سوالات زیادی در مورد ویدیویی که چند روزی است در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود وجود دارد. این ویدیوی کوتاه گزیده ای از کنفرانسی است که مدت ها پیش در یک موسسه استراتژی برگزار کردم. من سیستم تسلیحاتی را توضیح دادم که می تواند یک شهر کوچک را در صورت استقرار و استفاده در مدار زمین از نقشه پاک کند. این سیستم تسلیحاتی هیچ کارکردی مانند راه اندازی خطوط گسل یا ایجاد زلزله های تکتونیکی ندارد. بنابراین ربطی به فاجعه مرعش که یک زمین لرزه تکتونیکی است که در یک خط گسل شناخته شده رخ داده، ندارد. من نمی خواهم سوء تفاهم شود. اثر این سلاح با برخورد شهاب سنگ قابل مقایسه است.»

سردار حسین ییلدیریم کیست؟

سردار حسین یلدیریم که از گروه مهندسی هوافضای دانشگاه فنی استانبول به گروه علوم هوافضا دانشگاه فنی برلین نقل مکان کرد، مدرک کارشناسی ارشد خود را در این دانشگاه به پایان رساند. او پس از خدمت به عنوان رئیس هیئت مدیره سازمان فرودگاه های دولتی و اداره کل فناوری های هوانوردی و فضایی، با حکم ریاست جمهوری در تاریخ ۷ اوت ۲۰۱۹ به عنوان اولین رئیس آژانس فضایی ترکیه منصوب شد.

صحبت‌های رئیس آژانش فضایی ترکیه در حالی دست به دست می‌شود که در ترکیه اعتقاد بر این است که از سلاحی علیه این کشور استفاده شده است. وقوع زلزله هایی به بزرگی ۷.۸ ریشتر در روزهای پس از ۶ فوریه و وقوع یک فاجعه انسانی شایعات بسیاری درباره احتمال دخالت تعمدی انسانی و ایجاد پدیده هایی چون هارپ در شبکه های اجتماعی ترکیه به موجود آمد.آنچه بر این شایعات دامن زد رفتاری بود که در روزهای منتهی به آن اتفاق از سوی دولت های غربی رخ داده بود. اینکه در آستانه زلزله ویران کننده ترکیه، سفارت‌ها و دفاتر دیپلماتیک کانادا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، هلند و سوئد در این کشور به طور ناگهانی توقیف شده بودند. همزمان نور عجیب و غریب آسمان قهرمان مرعش در لحظه وقوع حادثه تلخ هم سبب شد تا بسیاری از یک حمله اتمی یا پدیده هایی چون هارپ سخن بگویند. اینکه لایه های زمین به وسیله قدرتی بشری و تعمدا تحریک شده اند و حاصلش این فاجعه انسانی شده است. به این ها البته توییت عجیب یک ستاره شناس هلندی هم که 72 ساعت پیش از زلزله ، محل و زمان حادثه تلخ را پیش بینی کرده بود افزوده شد و اینگونه بود که این فاجعه انسانی برای تعداد پر شماری از مردم ترکیه و حتی مردم منطقه یک عملیات تروریستی تلقی شد که به صورت مخفیانه رخ داده است اما دولت ها بر آن سرپوش می گذارند. ادعایی که البته در روزهای پس از واقعه هم از سوی دولت ترکیه و هم از سوی بسیاری از زلزله شناسان رد شده و نقش عوامل بشری یا حتی فرابشری در تحریک این گسل رد شده است. در میان زلزله شناسان سرشناس ایرانی هم افرادی چون دکتر مهدی زارع ، دکتر مهدی معتق و البته دکتر فریبرز ناطقی الهی رییس مرکز زلزله شناسی احتمال دخالت بشری و حتی نیروهای فرابشری در این ماجرا را رد کرده اند.

دکتر الهی درباره این نورهای عجیب و تئوری استفاده از هارپ می گوید:«اینکه تصور شود به نقطه ای در دنیا رسیده ایم که بتوانیم طبیعت را به مرحله ای برسانیم که هر نوع تغییراتی را در آن انجام دهیم ، امکان پذیر نیست. اینکه اگر چنین فرضی را در نظر بگیریم که پدیده ای غیر طبیعی یک منطقه را اینچنین نابود می کند باید در نظر داشته باشیم اگر به چنین مرحله ای از ویرانی برسیم دیگر این سلسله تخریب قابل کنترل نیست و حادثه معطوف به همان نقطه نمی شود و کل طبیعت جهان را از بین می برد و دومینو وار پیش می رود. لذا هیچ کشوری نه چنین توانایی را دارد و نه هیچ کشوری حتی اگر هزاران سال دیگر به چنین قدرتی برسد به این سادگی از آن استفاده نمی کند و چنین کاری بعید است هیچ زمانی حتی از حاکمان غیر عاقل در دنیا رخ دهد. همان طور که دیدیم بعد از تجربه تلخ هیروشیما و ناکازاکی دیگر دولت ها حتی برای مراقبت از کلاهک های هسته ای شان چه ترسی دارند.»

آوار زلزله ترکیه

تیتانیوم چیست و کجا کاربرد دارد؟

تیتانیوم چیست و چرا در صنایع هوایی و فضایی این قدر کاربرد دارد؟ تیتانیوم (به انگلیسی: Titanium) عنصری شیمیایی با نماد Ti و عدد اتمی ۲۲ است. تیتانیم فلز براق نقره‌ای رنگ است و چگالی کم و مقاومت بالایی دارد. این فلز به شدت در برابر خوردگی در آب دریا و کلر مقاوم است. فلزی ست که به دلیل این وِیژگی های انحصاری تاب آوری بالایی برای استقامت در لایه های بالایی جو را دارد . به همین دلیل هم از تیتانیوم که در دماهای برودتی بالا مقاومت دارد برای سازه هایی مانند پروانه موتورهای موشک استفاده می شود. تیتانیوم دارای یک اکسید نوپا بسیار مقاوم است که بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض هوا تشکیل می شود. این اکسید دلیل مقاومت عالی این فلز در برابر خوردگی است.

استحکام سبک وزن استثنایی و خواص ضد خوردگی برتر این فلز ، یک منبع با ارزش برای استفاده در هر سلاح یا ابزار نظامی است. در بسیاری از کشورها از تیتانیوم برای ساخت اجزای کشتی استفاده می کند چون در تماس مستقیم با اقیانوس ها دچار خوردگی نمی شود. شفت پروانه، دستگیره های زیر دریایی و تجهیزات در سطح از بخش های کشتی ها و زیردریایی ها هستند که وابستگی مستقیم به تیتانیوم دارند. تیتانیوم همچنین یک جزء ضروری از دریچه های زیر دریایی، سیستم های خنک کننده و لوله کشی، مبدل های حرارتی و پره های اگزوز است .

در صنعت هوایی به دلیل نسبت فوق العاده مقاومت در برابر این فلز ، از آن در ساخت ارابه های فرود، فریم های هواپیما، براکت ها و پانل های دسترسی بال استفاده می کند. تیتانیوم همچنین در نفربرهای زرهی نیروهای نظامی کاربرد دارد. تیم های تحقیقات علمی ساخت سلاح در حال حاضر بر روی قابلیت های این فلز برای ساخت تسلیحات زره پوش و تجهیزات حفاظت شخصی کار می کنند.

ویژگی های آلیاژسازی این فلز در کنار ، ترکیبات آلیاژهای با کیفیت بالا با آلومینیوم، وانادیوم و دیگر عناصر در صنایع هوایی و فضایی از تیتانیوم یک فلز فوق العاده ساخته است. آلیاژهای تیتانیوم در هواپیما، کشتی ها، موشک ها و فضاپیماها در قطعات با کارایی بالا از قبیل فایروال ها، کانال های اگزوز هلیکوپتر و قطعات سازه ای حساس استفاده می شوند.

سطح مواد دارای اکسید غیر شیمیایی است که منجر به مقاومت خوردگی به اسیدهای معدنی و کلرید ها را افزایش می دهد. در چالش محیط نظامی و هوافضا، مقاومت کششی و خستگی تیتانیوم هم به مقاومت در برابر خستگی و شکستگی کمک می کند. استحکام کششی آن از ۲۰،۰۰۰ تا ۲۰۰،۰۰۰ psi و مقاومت در برابر حرارت بالاتر از ۱۱۱۲ درجه فارنهایت (۶۰۰ درجه سانتیگراد) آن را قادر می سازد تا در هر محیط نقش ایفا کند.

خواص آلیاژسازی بالای تیتانیوم این اطمینان را حاصل می کند که تقاضا برای فلز در کاربردهای نظامی و هوا فضا افزایش می یابد، به ویژه به این دلیل که ساخت و ساز کامپوزیت در هواپیماهای نظامی با کارایی بالا مانند F-۲۲ Raptor غالب می شود. قابلیت های رپتور به استفاده گسترده از تیتانیوم و کامپوزیت های آن بستگی دارد. تیتانیوم ۴۲ درصد از تمام مواد ساختاری را به وزن هواپیما به ارمغان می آورد. در مقابل، فولاد و آلومینیوم تنها ۶ درصد و ۱۶ درصد از هواپیما F-۲۲ را تشکیل می دهند.

منبع: خبرآنلاین

برچسب ها: زلزله ، هارپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۵
در انتظار بررسی: ۱۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
انسان چقدر وقیح وبی شرف میتونه باشه همش ظلم جنایت آدمکشی قتل وغارت ونابودی بشر اسم اینها رو واقعا چی میشه گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۲۳:۱۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
کار خودشونه.
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۹:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
والا از این آمریکا و اسرائیل و اروپا،هر کاری بگین برمیاد،،اینها دشمن مسلمانان،و خصوصا تورکها هستند....البته روسیه هم میتونه این کارو بکنه
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۴۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
کاره چینه.مدتها توی افغانستان تیتانیوم استخراج میکرد.وحالا آزمایشش کرد
Iran (Islamic Republic of)
Arad
۱۰:۲۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
صد در صد کار آمریکا و اسراییل است هر جا اسراییل پا بذاره خیانت و آدم کشی است
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۹:۴۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
کار خدا است ای بنده ی خدا....اردوغان خیلی طغیان کرده و صدها سد ساخته برای بستن رود فرات و رود دجله و بخصوص سد اتاتورک بزرگترین سد خاورمیانه و شاید در جهان....این کار یعنی ضد طبیعت آفرینیش خدا است که سر زمین هارا ابیاری میکند و تعادل سنگینی اب و دریا حفظ میکند و حیات بخش برای بشریت به ارمغان میآورد...ببین وجود کوه ها و دریاچه ها و رودها یه نوع تعادل بر زمین قرار میگره واین یعنی طبیعت کار خدا است و غیر از این یعنی نابودی طبیعت خدا .....ولی متآسفانه روشن فکران امروزه حرف خدا را قبول ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۸:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
کاملا درسته این فلز بسیار سخته وحالت تیزی شدیدی داره من این فلز را از نزدیک دیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
آقای یلدریم ازبس که الکل خورده دچار توهم شده. این زلزله که باعث نابودی ۰خیلی ها شد تر و خشک را نابود کرد .شماها فراموش کردید که دنیا صاحب دارد خداوند متعال و یگانه برهمه چیزقالب است؟ خشم خداوند قهار قطعا دوباره سراغ شماها خواهد آمد. دولت ترکیه درراس جنایتکاران دنیاست برید سد بسازید تا مردم کشورها در رنج و سختی زندگی کنند. خشم خداوند قهار دوباره سراغ جنایتکاران خواهد آمد. حالا بگو
سلاح هارپ ترکیه را نابود کرد .خشم خدا شامل حال شما باد
Iran (Islamic Republic of)
ک گ ب
۰۰:۴۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم والحشورنا معهم والعن اعدائهم بعدد ما احاطه بهی علمک برای الله عزوجل ملکیست بنام زلزال وجز به اذن الهی فرمانی را عمل نمیکند هردورانی که معصیت کثیر شود وفساد کثیر شود بر روی زمین به زلزال فرمان داده میشود که رشته های همان مکانها را بلرزاند تا ویران شوند هر چه مفسدان ساخته اند تا هلاک شوند
Iran (Islamic Republic of)
سام
۲۳:۳۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
آره شما راست میگی تخریب متروپل قبل از افتتاح هم کار فضاییا بوده جمع کنید بابا اسرائیل از زمین واسمون داره کمک می‌فرسته بعد اخبار میگه برای دزدی موزه آمدن کاش یه تیتانیوم هم بخوره به این دلار بی صحاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
سلام،

زلزله اخیر ترکیه بر اثر حمله شیاطین و آدم فضایی ها بوده،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۰۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
تا کی ظلم و کشت و کشتار
خدایا دیگه بسه
یا امام زمان رو برسون
یا یه فکر دیگه برا مردم بکن
دلار شده۵۰هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
عالی بود متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر تنها
۰۹:۴۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
در پاسخ به جواب جناب دکتر الهی باید عرض کنم با اینکه احترام میذارم به شخصیت دکترای شما ولی متذکر میشوم که این حرف شما گویا ریشه علمی ندارد! چندین سال پیش درحالیکه نه تصور میشد انسان به قدرت اتمی دست پیدا خواهد کرد و نه استفاده مخرب از آن آمریکا توانست تمام پیمان ها را زیر پا گذارد و از بمب اتمی که بفکر شما هم نمی رسید دست پیدا کند و در ژاپن استفاده کند و دو شهر بزرگ آن را از روی جغرافیا محو کند! چطور آنجا اینکار را کرد ولی به تسلیحات فوق سری مخرب تر نمیتونه دست یابی کند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۷ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
این ماهواره عجب ابر غولی بوده که عنصری به اون سنگینی رو حمل میکنه و هی اون بالا داره چرخ میزنه.حالا چندتا داره از این تیرک میرکا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۰ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
اگرزلزله‌ترکیه‌به‌خاطر‌سد‌‌هست‌زلزله‌سوریه‌به‌خاطرچی‌هست
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۹:۲۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
زلزله خوی از چی بود؟و قره داغ و منجیل و اردبیل و بم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۰ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
اگرمیله تیتانیوم باسرعت وحشتناک نو رهم به زمین برخورد کند محال است پنج کیلومتر نفوذکندو...دوستان زلزله ترکیه کاملاطبیعی و بر اثر لغزش صفحات پوسته اتفاق افتاده و در آینده نیزتکرار دارد تنها عاملی که میتواند تاحدی برزلزله توسط آدم اثرکند مخازن عظیم اب سدها و تاثیرات گرانشی آن است ویااینکه عمدا بمبهای بسیارقوی اتمی با تعداد زیاد را در لایه های گسل بنوعی منفجرکرد تا...
Iran (Islamic Republic of)
شعبان
۰۴:۱۴ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
یعنی وقتی میبینم هنوز هستند کسانی که دلخوش برجام و گلابیهاشند ،سرم به دیوار میکوبم! قرارداد با چین هم بایدم نفعی برای چین داشته باشد! و مطمئنا چین منافع خودش رو در نظرگرفته و ایران عزیزبا توجه به شرایط تحمیلی تحریمها،بعضا امتیازاتی به چین و...داده !چون به هرحال روابط با چین اگرنه به کیفیت روابط قبلی با غرب حداقل ازانزوا بهتر است و در ثانی چین اقتصاد اول میشود شکی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
مشتی شعر میگی یه خط فرضی بکش از رو دهات ما هم رد میشه زمین گرد و هر نقطه رو میشه مرکز فرضی دایره قرار داد و یه شعاع فرضی از تو قلب قشنگت رد کرد
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۰:۱۲ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
سلام هر کاری از دست این بشر میاد هیچ بعید نیست تاریخ روشن خواهد کرد این جور دستکاری ها رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
توسریال کمانداریه دستگاه مالکوم مرلین ساخته بودکه زلزله درست میکردیه محله روباخاک یکسان کرد. احتمالافیلمودیده این طرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
اگر بوده در خوی هم بوده احتمال خوی بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
تا نباشد چیزکی مردم نکویند چیزها
Iran (Islamic Republic of)
خداوردی
۲۰:۰۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
خدایا به بزرگی وعظمت‌خودت، کشور .ما ایران را از شر تمام بلایای طبیعی حفظ فرما،
Iran (Islamic Republic of)
Mehran
۱۹:۳۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
اخه مغز متفکر برا شلیک تیتانیوم به اعماق زمین ماهواره میخواد چیکار اسمون چه ربطی به زمین داره نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
این ادعا به نظر می رسد کاملاً دروغ است چون اگر فرض کنیم که آمریکا دارای چنین فناوری باشد یقیناً تابحال بارها بر علیه کشورهایی مثل ایران، روسیه و چین استفاده کرده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
بیم آن می رود که تقصیر این حادثه را هم نهایتاً به گردن ایران بیاندازند. هر جا پهپادی، موشکی یا هر سلاح دیگری که عملکرد خارق العاده ای دارد بلافاصله اعلام می کنند که این ساخت ایرانی هاست.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۴۱ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
اینا همه حرف مفته
کار خدا رو کسی میتونه غیر خودش انجام بده
استغفار کنید به قدرت وعذاب خدا شک دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
بلای طبیعی چرت میگن چون صد تا پس لرزه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
یکی از اینا بزنید تو بورس ایران و مردم رو نجات بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
چیزی نموندہ این بشر ۲ پا ادعای خدایی ھم بکنہ
دیگہ ھر اتفاقی بیوفتہ میخوان بگن کار ما بودہ و قدرت ما رو ببینید
ی مشت حراف چرت و پرت گو
زلزلہ بودہ ۔۔طبیعی ھم بودہ ۔۔۔ کار خداوند قدرتمند و توانا ھم بودہ ۔۔۔ از این سختترشم میتونہ و توانایی دارہ کہ نازل کنہ
جمع کنید این اراجیف و مزخرفات رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
اصلا به فرض که بشر ساز بوده ولی نکته پس لرزهاست که این رو نمیتونن سرایت بدهند به فرضیه بنا بر این پس لرزه مختص زلزله طبیعی هست نه ساختگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
این دروغ هارو مقاماتشون میگن که به خاطر سدهایی که بی رویه ساختن مردم خودشون بهشون گیر ندن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
قطعا تروریستی هست اگه تو ژاپن بود میشد کف طبیعیه اما طبق مدارک وشواهد که اروپاییها سفارتهاشون رو تعطیل کردن زلزله غیر طبیعی هس
Iran (Islamic Republic of)
کعت
۱۳:۵۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
منظورتون dew هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
چی شدآخرش زلرله طبیعی بوده یا بشرساز؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
طبیعی بودہ ۔۔ حرف مفت میزنن ۔۔ ولشون کنی ادعای خدایی ھم میکنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۳۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
دست ساز بوده.. حرف مفت میزنم.. ولشون کنی میندازن گردن خدا
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۱۳:۴۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
سلام .توهم زده شما که عضو ناتو هستید دیگه چه نیازی هست حمله بشه به شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
بنام خدا بنظر من زلزله بود درزمان دیدن نور درآسمان یاد قوم لوط افتادم که فرشتگان عذاب به لوط گفتند آیا صبح نزدیک نیست و نور قبل از زلزله همان صیحه آسمانی است وعده خدا حق است وقران کلام الله ومحمد رسول الله هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
سلام بسیارعالی وبه حق گفتین
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۶ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
خواسته خود نمایی کند .تئوری توطئه از خودش بدر کرده .جدی نگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
مال سدسازی های متعدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
شنونده باید عاقل باشه آخه یک میله تیتانیومی چجوری باید پنج کیلومتر تو زمین نفوذ کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
اونی که عاقل هست متوجه میشه
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۲۱:۱۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
همونجور که مته های استخراج نفت زمین را سوراخ می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
این آدرس غلط دادنه. چیزی که می گه مصداق علمی نداره. اما سد های عظیم ترکیه می تونه باعث زلزله بشه چون نمونه علمی داره. سد رودبار در ایران هم منجر به زلزله رودبار شد. اما چون سد کوچک بود زلزله هم به همون نسبت کم بود. سد وقتی آب گیری می شه این آب ها وزن خیلی زیادی را دارند. (هر یک لیتر آب که تقریبا اندازه یک دونه آب معدنی هست معادل یک کیلوگرم وزن داره) این وزن زیاد باعث خم شدن صفحات زمین و فعال شدن گسل و زلزله می شه. این پدیده به دفعات در مناطق زلزله خیز رخ داده. سد های عظیم ترکیه برای مسدود کردن سرچشمه آب سوریه عراق و ایران و رویای کنترل آب منطقه و استفاده های سیاسی و تجارت اون کار دست ترکیه داد. حالا هم مقاماتشون دارند آدرس غلط می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
اگه اینطور باشه در تهران یا سایر شهرهای بزرگ دنیا با اون همه ساختمان که وزن بسیاری دارند، ماشین ، انسان و... چرا زلزله نیست؟
پروژه هارپ سالهاست که فعالیت میکنه، با بهره گیری از محققان حتما به کشفیاتی رسیده. منتهی در چه حد خدا میدونه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۴۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
خوب گوشکوب دومیلیارد و چهارصد میلیون آب یکجا جمع بشه بعدشم چگالی آب نسبت به جامد بیشتره یعنی حجیمتره فکر کن نظر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
دکتر الهی که می فرمایید : اگر به چنین مرحله ای از ویرانی برسیم دیگر این سلسله تخریب قابل کنترل نیست و حادثه معطوف به همان نقطه نمی شود
پس چرا در زلزله های طبیعی از جمله همین زلزله ، سلسله تخریب بوجود نمی آید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
دقت کنید.ایشون میگن اگه انسان عامل چنین ویرانی باشه دیگه نمیتونه جلوی اون رو بگیره نه خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
زلزله ترکیه به خاطر سد اتاتورک و فشار روی گسل ها اتفاق افتاد چیزی که نمی خواهد باور کنه جالبه طبیعت وقت انتقام چقدر وحشی و بی رحم هست طبیعت خودش رو بازسازی می کنه مثل سد گیلان غرب که زلزله سرپل ذهاب رو به دنبال داشت ای کاش ماهم تو کشورمون به محیط زیست و مهندسان اون بیشتر اهمیت می دادیم تا فجایع وحشتناکی در انتظار مون نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
زلزله ی بم ؟؟؟
چجوری توجیح میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
چه ربطی به بم داره؟؟؟؟
اون مربوط به چندین سال قبل بوده!!!!!
الان سال ۲۰۲۳ هستیم و تو ترکیه ایی که ادعای اروپایی داره!!!!!
نه شهرستان بم تو کرمان با خونه های خشتی و فرسوده؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
آقای دانشمند لطفا تئوری سازی نفرمایید زلزله از بلایای طبیعی است که از زمان وجود زمین تا انتها وجود خواهد داشت لکن کشوری مثل ژاپن با استفاده از عقل و مدیریت این دیو را مهار کرده اما سایر کشورها منجمله کشور ایران نسبت به آن بی توجه اند برای زندگی در کره زمین آنهم در شهر و سازمانهای بلند مرتبه باید از پارسال و دانش روز استفاده تا هنگامه بروز بلایای طبیعی خسارت جانی و مالی وارد نگردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
نه اخه شما اسم ی سد رو میارید پشت بندش ی زلزله هم هست
بعدشم سد ترکیه بخاطره حجم زیادش به بزرگ بودن زلزله که طبیعی رخ داده احتمالا کمک کرده
اوکی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
شاید گسل هارو تحریک و فعال کرده !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
احتمالش زیاده مخصوصا شدت زلزله و طول زمان زلزله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
شرط میبندم این نورها کار فرا زمینی هاست
Oman
ناشناس
۱۱:۰۱ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
اگر قصد و غرضی در کار بود خب استانبول رو میزدن نه چهارتا شهرستان رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
نظریه مهندس حسین یلدیریم بسیار جدی هست و قبل از حادثه هم نظر داده.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۴۷ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
فکر کنم هم دانشگاهی دکتر کردان بوده مدرکشون یکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
این چه جور اورانیومی است که هم از گرمای سوزان جو _ که سیارک ها و اجرام فضایی وارد شده به آن را نابود می کنه _ و هم از گرمای خود زمین عبور میکنه و تا عمق ۵ کیلومتری نفوذ میکنه این آقای دانشمند یا مدرکش رو با پارتی بازی گرفته یا خیلی تحت تاثیر بزرگ نمایی قدرت انگلیس و آمریکا قرار گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
مجیدجان اورانیوم ی چیز دیگه است، اینجا داره راجب تیتانیوم حرف میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
خوب این لوله های اورانیومی تا عمق ۵ کیلومتری زمین فرو میرند ولی زلزله در عمق ۱۰ و ۱۸ کیلومتری اتفاق افتاده عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
تیتانیوم درسته ونه اورانیوم ودرضمن زلزله کاملا طبیعی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
وقتی دانشمندان اجاره ای و دولت مردان انگلیس و آمریکا آنقدر به دنیا دروغ می گویند و بزرگ نمایی می کنند که خودشون هم باور می کنند میشه این شلیک میله اورانیوم از ماهواره که تا عمق ۵ کیلومتری زمین فرو میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
خدا می دونه با مردم بد بخت چه بلا هایی که نصیبشان کردن الله واعللم بعید هم نیست نمی تونه کار زلزله باشه آتش‌نشان های بد بخت ما مگه طبیعی بود خدایا خودت رحم کنه به بندگان ضعیفت فقط خودت یارحمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
امان از دست ای موجود دوپا محیط زیست که هیچی تمام دنیا را با کار های اشتباه خود ویران می کند اصلا بفکر همنوعانش هم نیست دنیا کن فیکون می شود از دست بشر خاطی
Iran (Islamic Republic of)
Alibaba
۰۹:۴۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
چرت و پرت مطلق. غرب اگر چنین تکنولوژی داشت اول میومد بر علیه ایران ک دشمنشون هست انجام میداد و نه ترکیه... اینها روشهای غلط ساخت و سازشون رو میخوان بندازن گردن دشمن. و واژه دشمن. این یک استراتژی قدیمی و خنده داره همیشگیه. البته این قضیه درس عبرتی میشه برای فساد موجود در ترکیه ک با رشوه ساختو ساز نکنن دیگه...
Korea (Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
چه بسا به دنبال اجرا در ایران بودن که عملیات با خطا رو برو شده. شما از شهر ترکیه که این فاجعه رخ داده یه خط فرضی بکش ببین از روی تهران رد میشه یا نه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
اتفاقا خط فرضی از روی تهران رد میشه
آخرین اخبار