هزینه بارور سازی ابرها زیاد اما بازدهی کم است

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از هزینه بر بودن عملیات بارورسازی ابر‌ها نسبت به بازدهی کم آن در استان خبر داد.

سروری سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: انجام عملیات بارور سازی ابر‌ها در استان مقرون به صرفه نیست و انجام بارورسازی ابر‌ها هزینه‌های زیادی را در بردارد.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۵ بارورسازی ابر‌ها در استان خراسان جنوبی صورت گرفته است، افزود: هزینه هر پرواز برای بارور سازی ابر‌ها در این سال بیش از ۳۰۰ میلیون تومان بود.

سروری با بیان اینکه میزان بارندگی بعد از بارورسازی ابر‌ها نسبت به پیش بینی‌های صورت گرفته بسیار کم بود، اظهارکرد: با انجام این کار، میزان بارش باران ۱۵ تا ۲۰ درصد در استان افزایش داشت.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال در مدت زمان بسیار کمی شاهد ابر در آسمان استان بوده ایم، تصریح کرد: انجام بارورسازی ابر‌ها نیاز به شرایط خاصی دارد که از جمله‌ی آن‌ها وجود ابر‌های بسیار در آسمان است که بعد از آن لازم است این موضوع بررسی شود که آیا این ابر‌ها ظرفیت بارورسازی را دارد یا خیر.

در این طرح با کمک یک فروند هواپیمای مجهز به تجهیزات بارورسازی ابرها، رطوبت در ابر‌هایی که در ارتفاعات بالاتر قرار دارند به باران تبدیل میشود و بارندگی‌ها را شدت می بخشد.

انتهای پیام / س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.