مشهد/

هنرِ متعالی حیات بخش حقایق است

مدیر صدا و سیمای مرکز خراسان هنر متعالی و متعهد را حیات بخش حقایق نورانی و قدسی دانست.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ حجت الاسلام علی نهاوندیان در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت شهید سید مرتضی آوینی در سالن تئاتر مجتمع امام رضا علیه السلام در مشهد برگزار شد با توجه به عملکرد شهید آوینی که سعی در تسخیر محتوای هنر داشت نه قالب و ساختار آن گفت: فعالان عرصه ی هنر باید به تفکراتی چون آوینی توجه نشان داده و پیام هنر را از آن خود کنند زیرا ساختار و شکل و قالب آن از ما نیست.

وی هنرمندان را به درس گرفتن از تاریخ و حقایقش فرا خواند و با بیان ماجرای موسی و گوساله ی سامری به سه نکته اشاره کرد: موسی بعد از بازگشت به سوی قوم خود با سه عنصر رو به رو شد که نتیجه گیری از آن راهنمای مطلوبی برای هنرمندان است. اول با سامری که هنر غیر متعهد داشت و توانست با کمک دانش های گوناگون خود از جمله جامعه شناسی ، روان شناسی ، دانش فنی ریخته گری ، فهم مسایل شیمی ، مردم را از دین و روش موسی دور کند. دوم با هارون که مخالف با اهداف موسی بود و موسی برای حفظ انسجام جامعه ی آن زمان با هارون در این مورد مبارزه نکرد و سوم مردم که فریب سامری و تبلیغاتش را خورده بردند.

نهاوندیان ادامه داد: قدرتِ هنر، عصاره ی این سه عنصر است که می توان نتیجه گرفت وجود هنر در دست هنرمند غیر متعهد تمام تعالیم فرستادگان را در نزد مردم دچار خدشه می کند.

مدیر صدا و سیمای خراسان، انسجام در جامعه را یک اصل مهم و از کارکردهای زیر بنایی اجتماع ارزیابی کرد و وحدت را از عناصر پررنگ هنر متعهد دانست.

وی فرعون و سامری را مصداق کفر بیرونی و نفاق درونی، قلمداد و تصریح کرد: قلم ، دانش و هنر سه سلاح است که می توان با آن ها به مقابله با کفر بیرونی و نفاق درونی پرداخت.

مدیر صدا و سیمای خراسان رضوی در پایان به تلاش هر چه بیشتر برای تهیه و ساخت فیلم های مستند تأکید کرد وگفت: فیلم ، نمایش است و مستند اصل و برخاسته از بطن حقیقت. از این رو باید با عقل ها و اندیشه ها در مجامع علمی و نیز با تولید و مهندسی پیام ، در برابر کفر ، اندیشه های نبوی و ولایی را به صورت مستند منتشر کنیم.

یادآوری می شود: شهید سید مرتضی آوینی از مستند سازان عرصه ی دفاع مقدس بود که در 20 فروردین 73 در اثر بر خورد با مین های به جا مانده از دوران جنگ ایران و عراق به شهادت رسید./س

برچسب ها: هنرِ ، متعالی ، حیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.