خوزستان/

خطر استعمار فرهنگی و علمی از استعمار سياسی بيشتر است

رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: در شرايط كنونی جهان ولايت سلبی تنها شامل نفی ولايت سياسی صهيونيسم و آمريكا نيست و ولايت علمی و فرهنگی را نيز شامل می‌شود و استعمار فرهنگی و علمی از استعمار سياسی خطر بيشتری دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ حجت‌الاسلام ‌و المسلمين عبدالحسين خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه و رئيس مؤسسه حكمت و فلسفه ايران در همايش بين‌المللی ولایت که در مسجد اعظم اهواز برگزار شد، گستره ولايت اسلامی را مورد بررسی قرار داد.

 

وی با اشاره به معنای ولايت، اظهار کرد: در متون اسلامی اصطلاح ولايت به كسر و فتح(و) به ترتيب معنای نصرت، ياری و تولی امور و سرپرستی به كار رفته است.

 

خسروپناه با اشاره به اينكه آيت‌الله طباطبايی در الميزان و استاد مطهری در كتب خود ولايت را بر دو نوع ايجابی و سلبی دانسته‌ است، تصريح كرد: در شرايط امروز جهان توجه به ولايت سلبی اهميت كمتری از ولايت ايجابی ندارد، ولايت برخی الهی و بعضی شيطانی است و قطعاً انسان مؤمن زير بار ولايت شيطانی نخواهد رفت. امروز بسياری از كشورهای اسلامی ولايت استعمارگران را پذيرفته‌اند؛ لذا بايد به اين بعد از اسلام كه نفی ولايت شيطان است پرداخته شود. ولايت سلبی تنها شامل نفی ولايت سياسی صهيونيسم و آمريكا نيست و ولايت علمی و فرهنگی را نيز شامل می‌شود كه امروزه استعمار فرهنگی و علمی از استعمار سياسی خطر بيشتری دارد.

 

رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران در ادامه ولايت ايجابی را مورد بررسی قرار داد و اظهار كرد: استاد مطهری ولايت ايجابی را به دو قسم عام و خاص تقسيم كرده است؛ ولايت عام دوستی و محبت مؤمنان نسبت به يكديگر است كه بايد در همه شئون زندگی مورد توجه قرار گيرد.

 

وی ولايت ايجابی خاص را سرپرستی، ولايت و توليت ائمه اطهار(ع) نسبت به جامعه و آن را دارای گستره وسيع دانست و عنوان كرد: ولايت تكوينی، تشريعی، سياسی، اجتماعی و معنوی چهار بخش ولايت ايجابی است.

 

خسروپناه در ادامه به توضيح هر يك از اين موارد پرداخت و گفت: ولايت تكوينی قدرت ائمه در ارائه كرامات است، لذا وهابيت با انكار اين مسئله كه انسان‌ می‌تواند در سير تكامل خود به قدرتی جهت تسلط بر طبيعت دست يابد، سعی بر رد ولايت تكوينی دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در توضيح ولايت تشريعی گفت: پيامبر(ص) حقايق دينی را در اختيار ائمه(ع) قرار داده است و ايشان به تدريج در اختيار مؤمنان قرار می‌دهند و اگر پيامبر(ص) عمر طولانی پيدا می‌كردند فرمايشات ائمه از زبان خود ايشان شنيده می‌شد.

 

خسروپناه در ادامه به توضيح بيشتری درياره ولايت سياسی ـ اجتماعی پرداخت و گفت: امام معصوم در عرصه‌های سياسی و اجتماعی فعاليت و حضور دارد كه در زمان غيبت اين امر بر اختيار ولی فقيه است و در مقابل ولايت سياسی ـ اجتماعی دو دسته مخالف هستند؛ اهل سنت كه معتقد است دليلی بر ولايت سياسی بعد از پيامبر نيست ليكن شيعه ادله محكم بر اثبات آن دارد و گروه ديگر روشنفكرانی هستند كه چه بسا ادعای تشيع می‌كنند ليكن طرف‌دار سكولاريسم هستند.

 

رئيس مؤسسه حكمت و فلسفه ايران با بيان اينكه امروز در جهان اسلام، شيعه و سنی گرفتار سكولاريسم هستند تصريح كرد: سكولاريسم فكر و انديشه جدايی دين از عرصه اجتماعی و سياسی است؛ لذا اگر كسی سكولاريسم را پذيرفت بخشی از اسلام را پذيرفته و بخشی را نه.

 

وی ولايت معنوی را اينگونه معنا كرد كه تنها با استعانت از معصوم(ع) می‌توان علاوه بر احكام شريعت به اسرار شريعت نيز دست يافت و اگر هدف از عرفان دست‌يابی به اسرار شريعت باشد جز از طريق فرمايشات پيامبر(ص) و اهل ‌بيت(ع) راهی نيست. امروز با عرفان‌ها و فرقه‌های انحرافی مواجه هستيم كه پيروی از آنها يا به جدايی از شريعت يا بدعت در شريعت می‌انجامد./س


برچسب ها: استعمار ، فرهنگی ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.